Koherencja serca to jedna z ważniejszych praktyk dla wszystkich, którzy poszerzają swoją rezyliencję, czyli umiejętność powrotu do równowagi, do symbolicznego tu i teraz. Nazywana jest także spójnością albo rezonansem serca, a najprościej mówiąc to stan, w którym serce, mózg i system nerwowy są w równowadze.

To dosłownie stan integracji ciała i umysłu.

Brzmi kusząco? 😉

Jeśli odwołamy się teraz do fizjologi, to wspomniany wyżej stan koherencji zachodzi wówczas, gdy serce przez dłuższy czas bije w regularnym rytmie i wykres częstotliwości skurczów przypomina sinusoidę.

A jak jest u nas?

Na co dzień u większości z nas serce tylko z pozoru bije regularnie. Tak naprawdę to odstęp pomiędzy jednym skurczem, a drugim prawie nigdy nie jest identyczny czyli brak nam zwykle koherencji, spójności.

Mamy wtedy poczucie wytrącenia z równowagi, rozbicia, wewnętrznego pomieszania.

Kiedy jesteśmy zestresowani, żyjemy w wiecznym pędzie, zanurzeni w myśleniu o świecie, a nie w jego doświadczaniu, wtedy wykres na urządzeniu HRV (heart rate varability), które mierzy zmienność rytmu pracy serca, będzie przypominał wierzchołki gór: będzie nieregularny, chaotyczny, postrzępiony, nieustannie roztrzęsiony. Całkiem jak my, kiedy życie nas przygniata.

Dlaczego warto się temu przyjrzeć, dlaczego ta regularność pracy serca jest niby tak istotna?

Zwróćmy uwagę, że w życiu płodowym to właśnie serce, a nie mózg wykształca się jako pierwsze. Kiedy zaczyna bić, wysyła impulsy do tworzenia innych organów, a co ciekawe naukowcy nadal nie wiedzą, co jest sygnałem do zainicjowania pracy malutkiego serca.

Różnego rodzaju badania sugerują, że serce jest wysoce złożonym systemem. Co więcej być może to wcale nie mózg pełni główną rolę, może to właśnie serce wysyła sygnały elektryczne, magnetyczne, elektromagnetyczne?

I dopiero za pośrednictwem układu krążenia sygnały te trafią do wszystkich komórek, organów i w ten sposób podregulują pracę naszego organizmu. Coraz więcej danych na to właśnie wskazuje.

Naukowcy nie mają wątpliwości, że to serce, a nie mózg, tworzy najsilniejsze pole elektromagnetyczne, które jest rodzajem przestrzeni pełnej informacji. Rytm serca, a dokładniej pulsujące fale energii serca działają jako nośnik informacji. Synchronizują pracę całego ciała, a więc wpływają także na pracę mózgu i pozostałych organów.

Patrząc z takiej perspektywy na koherencję serca, widać, że byłby to idealny, bardzo korzystny stan dla całego organizmu, dla zachowania zdrowia, zarówno fizycznego, jak i psychicznego.

W stanie koherencji serce tworzy się bowiem stabilne pole, które wysyła zrównoważone impulsy do mózgu. Przekłada się to na harmonię pracy całego organizmu.

Wpływa także na stymulację funkcji regeneracyjnych ciała. Być może tutaj należy szukać klucza do samouzdrawiania?

Nikt z nas nie ma wątpliwości, że rytm pracy naszych serc zmienia się w zależności od doświadczanych emocji. Ćwiczymy to m.in. podczas warsztatów Historia zapisana w ciele. Gdybyśmy mieli wówczas możliwość podpięcia się pod odpowiednią aparaturę, zobaczylibyśmy, że emocje związane ze strachem, złością, smutkiem wyzwalają chaotyczny bezładny rytm serca, z kolei emocje towarzyszące radości, poczuciu bezpieczeństwa przekładają się na rytm harmonijny.

Jak w takim razie zadbać o to, aby nasze serce było jak najczęściej w stanie koherencji?

Trening, trening i jeszcze raz trening. Pierwszym najważniejszym krokiem jest uważność, nauczenie się powracania do tu i teraz poprzez odczucia z ciała.

Jak to zrobić?

Tego między innymi uczymy się, praktykujemy i doświadczamy na warsztatach Historia zapisana w ciele – jak słuchać o czym ciało do nas mówi, a także na jeszcze głębszym poziomie na bardziej narzędziowym i praktycznym warsztacie Wróć do siebie, czyli jak odzyskiwać wewnętrzną równowagę.

Jakie korzyści odniesiemy, jeśli zyskamy większą wprawę w utrzymywaniu serca w stanie koherencji?

Przede wszystkim stabilność emocjonalną, rozumianą jako umiejętność powrotu do wewnętrznej równowagi w tempie, które zapewnia nam satysfakcjonujące życie, poczucie bezpieczeństwa w relacjach oraz czyni nas dojrzałymi partnerami i uważnymi rodzicami.

Przyznacie, że gra jest warta i czasu, i zaangażowania.

 

____________

  • Jak oswajać odczucia z ciała, aby w trudnych momentach nas wspierało?
  • Jak nawiązać relację ze swoim ciałem?
  • Jak wprowadzić uważność w codzienne życie?
  • Jak budować swoje zasoby, które wesprą nas w trudnych momentach?

Przećwiczymy to podczas najbliższych marcowych warsztatów WRÓĆ DO SIEBIE, czyli jak odzyskiwać wewnętrzną  równowagę.

14-15 marca 2020 WARSZAWA –>  szczegóły tutaj

21-22 marca 2020 WROCŁAW –> szczegóły tutaj

 

Agnieszka Bonar-Sadulska –

Certyfikowana trenerka rozwoju osobistego (Holistyczna Szkoła Trenerów).

Z wykształcenia biotechnolog, przez ponad 10 lat pracowała jako wykładowca przybliżający zagadnienia związane ze zdrowiem, leczeniem naturalnym i holistycznym podejściem do profilaktyki chorób.

Od ponad 15 lat zaangażowana w rozwój osobisty, stopniowo odkrywa coraz większą przestrzeń do dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi. Założycielka CORrelation – przestrzeni do rozwijania  świadomości ciała. Prowadzi warsztaty dotyczące odkrywania i rozwijania świadomości ciała oraz praktykowania uważności poprzez ciało.

Współtworzy Fundację Willigisa Jagera „Mądrość Wschodu i Zachodu. Współautorka bloga www.wszystkoJEDNO.com (regularne publikacje dotyczących obszaru ciała) oraz redaktorka książek wydawanych przez Fundację. Zaangażowana w praktykę zen w ramach świeckiej linii zen Pusta Chmura.

Uczestniczy w warsztatach i szkoleniach szeroko rozumianego rozwoju osobistego. Ukończyła:

  • 4-stopniowe szkolenie „Focusing Relacji Wewnętrznych” (prowadzone przez Agnieszkę Klimek, Focusing.pl)
  • roczny Kurs Rozwoju Osobistego „Być sobą” (organizowany przez Instytut Rozwoju Osobistego Euphonia)
  • dwuletni cykl szkoleń z Psychobiologii (prowadzony przez dr n.med. Marzannę Radziszewską-Konopkę)
  • szkolenie „Psychonenealogia. Ukryte przekazy rodzinne oraz geneosocjogram” (prowadzone przez dr Barbarę Tyboń)
  • warsztat „Świadomość ciała” (prowadzone przez Michaela Randolpha, Laboratorium Psychoedukacji)
  • warsztat „Wprowadzenie do metody TRE” (prowadzone przez Magdalenę Kotwicką, Wrocławskie Centrum Leczenia Bólu ArsMedis; warsztat nie daje uprawnień do pracy z innymi tą metodą)
  • warsztaty “Wprowadzenie do Somatic Experiencing” SE-Intro (prowadzone przez Anne Janzen, Instytut Terapii Psychosomatycznej)

Sprawdź ofertę warsztatów, które prowadzi Agnieszka

ZOBACZ TERMINY >>

 

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zapisz się <span> do newslettera </span>

Zapisz się do newslettera