Płacz … niby coś naturalnego, niby nie mamy oporu, aby o nim rozmawiać, ale jednak mamy pewnego rodzaju blokadę, aby go doświadczyć. Nie pozwalamy sobie zapłakać tak z serca, tak aby szloch choć na kilka chwil nami zawładnął. Boimy się, że stracimy kontrolę, że coś nas pochłonie, zaleje …

No właśnie, co? Po prostu emocje. A dokładniej te, które latami skrywaliśmy w sobie, upychaliśmy w różnych częściach ciała, opakowaliśmy w różne napięcia, skurcze w ciele, tiki nerwowe i przewlekłe dolegliwości. Zwykle jest tego sporo.

Przeczuwamy, zresztą bardzo słusznie, że kiedy damy sobie przyzwolenie na płacz, to automatycznie uznamy, że mamy prawo odczuwać i przeżywać, a więc i wyrażać, różne emocje, które kiedyś zepchnęliśmy.

W przypadku płaczu będzie to wyraźne powiedzenie “tak” smutkowi, a może nawet rozpaczy. W końcu może się to stać!
Płacz uwolni więc skrywany w nas smutek, rozpacz, poczucie krzywdy.

To może przerażać, ale jak już się stanie, zostaniemy z poczuciem niemal błogości, lekkości, uzdrowienia. Doświadczam tego osobiście oraz obserwuję podczas warsztatów. Widzę jak łatwo przychodzi nam mówienie o smutku, o łzach, a jak trudno wyrażenie tego smutku właśnie poprzez szloch. Smutku,  o którym tak barwnie opowiadamy … A szkoda.

Płacz to nie tylko ulga na poziomie emocjonalnym. Także na poziomie fizjologicznym płacz pozwala nam się rozluźnić. Dzięki niemu puszcza zbroja, umocnienia i fortyfikacje, które tak starannie na co dzień budujemy. Moment zawalenia się tego wszystkiego bywa doświadczeniem progowym, szczególnie jeśli nie płakaliśmy latami.

Jeśli przychodzi Ci do głowy myśl “ale ja rzadko się smucę, nie czuję potrzeby płaczu”, to zastanów się jak często w trudnych chwilach, podczas przykrej rozmowy czy właśnie w samotności zaciskasz usta i przełykasz ślinę, jakbyś chciał zablokować usta. Jak perfekcyjnie wstrzymujesz oddech, napinasz brzuch, gardło? Jak szybko przepraszasz innych, tłumaczysz się, a może właśnie na odwrót- złościsz?

Każdy z nas wypracował sobie przez lata sposoby na odgrodzenie się od smutku i od tego, co służy jego wyrażeniu, czyli od płaczu. I to także należy przyjąć, a jednocześnie dopuścić myśl, że pozwolenie sobie na płacz, to zbliżenie się do siebie, to ważny krok do zaopiekowania się sobą.

Może już na to pora?

_________

  • Jak oswajać odczucia z ciała, aby w trudnych momentach nas wspierało?
  • Jak nawiązać relację ze swoim ciałem?
  • Jak wprowadzić uważność w codzienne życie?
  • Jak budować swoje zasoby, które wesprą nas w trudnych momentach?

Przećwiczymy to podczas jesiennych i zimowych warsztatów

7-8 grudnia 2019 WROCŁAW -> Historia zapisana w ciele – jak słuchać o czym ciało do nas mówi ->  szczegóły tutaj

14-15 grudnia 2019 JELENIA GÓRA -> Historia zapisana w ciele – jak słuchać o czym ciało do nas mówi -> szczegóły tutaj

4-5 stycznia 2020 KRAKÓW -> Historia zapisana w ciele – jak słuchać o czym ciało do nas mówi -> szczegóły tutaj

1-2 lutego 2020 WROCŁAW -> Wróć do siebie – jak odzyskiwać wewnętrzną równowagę -> szczegóły tutaj

8-9 lutego 2020 WROCŁAW -> Historia zapisana w ciele – jak słuchać o czym ciało do nas mówi ->szczegóły tutaj

29.02-1.03.2020 WARSZAWA -> Historia zapisana w ciele – jak słuchać o czym ciało do nas mówi -> szczegóły tutaj

14-15 marca 2020 WARSZAWA -> Wróć do siebie – jak odzyskiwać wewnętrzną równowagę -> szczegóły tutaj

________

Agnieszka Bonar-Sadulska –

Trenerka rozwoju osobistego w trakcie szkolenia przygotowującego do rekomendacji trenerskiej PTP (Holistyczna Szkoła Trenerów).

Z wykształcenia biotechnolog, przez ponad 10 lat pracowała jako wykładowca przybliżający zagadnienia związane ze zdrowiem, leczeniem naturalnym i holistycznym podejściem do profilaktyki chorób.

Od ponad 15 lat zaangażowana w rozwój osobisty, stopniowo odkrywa coraz większą przestrzeń do dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi. Założycielka CORrelation – przestrzeni do rozwijania  świadomości ciała. Prowadzi warsztaty dotyczące odkrywania i rozwijania świadomości ciała oraz praktykowania uważności poprzez ciało.

Współtworzy Fundację Willigisa Jagera „Mądrość Wschodu i Zachodu. Współautorka bloga www.wszystkoJEDNO.com (regularne publikacje dotyczących obszaru ciała) oraz redaktorka książek wydawanych przez Fundację. Zaangażowana w praktykę zen w ramach świeckiej linii zen Pusta Chmura.

Uczestniczy w warsztatach i szkoleniach szeroko rozumianego rozwoju osobistego. Ukończyła:

  • 4-stopniowe szkolenie „Focusing Relacji Wewnętrznych” (prowadzone przez Agnieszkę Klimek, Focusing.pl)
  • roczny Kurs Rozwoju Osobistego „Być sobą” (organizowany przez Instytut Rozwoju Osobistego Euphonia)
  • dwuletni cykl szkoleń z Psychobiologii (prowadzony przez dr n.med. Marzannę Radziszewską-Konopkę)
  • szkolenie „Psychonenealogia. Ukryte przekazy rodzinne oraz geneosocjogram” (prowadzone przez dr Barbarę Tyboń)
  • warsztat „Świadomość ciała” (prowadzone przez Michaela Randolpha, Laboratorium Psychoedukacji)
  • warsztat „Wprowadzenie do metody TRE” (prowadzone przez Magdalenę Kotwicką, Wrocławskie Centrum Leczenia Bólu ArsMedis; warsztat nie daje uprawnień do pracy z innymi tą metodą)
  • warsztaty “Wprowadzenie do Somatic Experiencing” SE-Intro (prowadzone przez Anne Janzen, Instytut Terapii Psychosomatycznej)

Sprawdź ofertę warsztatów, które prowadzi Agnieszka

ZOBACZ TERMINY >>

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zapisz się <span> do newslettera </span>

Zapisz się do newslettera